25.11.09 I Pięć lat funkcjonowania systemu poboru myta w Niemczech
Bilans po pięciu latach funkcjonowania systemu poboru
myta – opłaty drogowej pobieranej od ciężkich pojazdów użytkowych o dmc
co najmniej 12 ton w Niemczech – jest dodatni, ocenił operator Toll
Collect. Hanns-Karsten Kirchmann, Dyrektor Generalny Toll Collect GmbH
powiedział: „Począwszy od stycznia 2005 r. obowiązek wykupu myta objął
odcinki dróg o długości ponad 140 mld kilometrów. Stabilna eksploatacja
systemu zapewni niemieckiemu rządowi stałe wpływy środków pieniężnych na
rzecz ulepszenia infrastruktury drogowej. Poza tym Toll Collect udało
się ponownie zredukować coroczne koszty eksploatacji systemu.
Przypuszcza się, że w 2009 r. wyniosą one 11% wpływów z tytułu myta.“
Do końca października 2009 roku pobrano i rozliczono myto na odcinkach o
długości 20,4 mld kilometrów. W tym samym czasie w Toll Collect
zarejestrowanych było ogółem prawie 900.000 pojazdów z 127.000 firm
transportowych. Liczba pojazdów wykorzystujących urządzenia On-Board
Unit w systemie automatycznym wyniosła 642.000. Udział pojazdów z
urządzeniami On-Board Unit spoza Niemiec uległ kolejnemu wzrostowi do
około 43%. W roku ubiegłym odnotowano 38%.
Biorąc pod uwagę kryterium jakościowe, system poboru myta działa z dużą
precyzją i dostępnością. Świadczy o tym wysoki odsetek rejestracji rzędu
średnio 99,75%, odnotowany na przestrzeni ostatnich lat. Przekracza on
bowiem znacznie wartość 99%, która została ustalona w umowie z
operatorem. „Aby nowoczesny system poboru myta mógł działać sprawnie,
obok innowacyjnej infrastruktury technologicznej ważne jest również
opanowanie procedur zakładowych, takich jak bezpieczne gromadzenie
danych, sporządzanie precyzyjnych rozliczeń czy też skuteczna kontrola.
Dodać jeszcze trzeba zarządzanie sposobem komunikowania się z
dostawcami. Tego rodzaju wiedza w obszarze działalności operacyjnej to
główna kompetencja Toll Collect“, podkreślił Kirchmann.
Najwyższa ochrona i bezpieczeństwo podczas przetwarzania danych o
opłatach drogowych
Podczas poboru myta ochrona danych osobowych ma dla Toll Collect
najwyższy priorytet. Określone w ustawie wymagania zleceniodawcy wobec
systemu poboru myta ze wspomaganiem satelitarnym miały już w fazie
rozwoju technologicznego duże znaczenie dla opracowania projektu ochrony
i bezpieczeństwa danych.
Najwyższą maksymą jest oszczędność danych. System Toll Collect
rejestruje, przetwarza i gromadzi wyłącznie takie informacje, które są
niezbędne do naliczania opłat drogowych. Po zapłaceniu myta, najpóźniej
jednak z upływem terminu do zgłoszenia sprzeciwu, czyli po 120 dniach,
następuje automatyczne skasowanie wszystkich danych dotyczących jazdy. W
związku ze ścisłym przeznaczeniem zgromadzonych danych na cel określony
w ustawie dotyczącej poboru myta za przejazd na autostradach (ABMG)
udostępnienie informacji dotyczących jazdy i użytkowników osobom trzecim
jest zabronione. Ponadto zarejestrowane dane są przesyłane w
zaszyfrowanej postaci z urządzenia On-Board Unit do Centrum
Obliczeniowego, gdzie następuje ich odszyfrowanie. Proces ten spełnia
najwyższe standardy bezpieczeństwa i podlega stałej kontroli ze strony
pełnomocnika rządu ds. ochrony danych osobowych.
Szczególny nacisk – redukcja kosztów
W roku gospodarczym 2007/2008 Toll Collect wystawił niemieckiemu rządowi
za wyświadczone usługi rachunek na 598 mln euro. Obejmuje on koszty
eksploatacji, a więc wszystkie wydatki poniesione w związku z poborem
myta przy wykorzystaniu technologii satelitarnej, terminali i Internetu,
wynagrodzenia dla firm świadczących usługi w zakresie obrotu
płatniczego, koszty eksploatacji systemów centralnych i
zdecentralizowanych, takich jak sieć telefonii komórkowej, wiadukty
kontrolne czy też Centrum Obliczeniowe. Ponadto uwzględniono amortyzację
systemu oraz nadwyżkę roczną przed odsetkami i opodatkowaniem. Rok
gospodarczy 2008/2009 umożliwił znalezienie dodatkowych oszczędności w
zakresie kosztów eksploatacji. Efekt ten uzyskano poprzez systematyczne
udoskonalanie procedur zakładowych przy jednoczesnym wprowadzeniu
innowacji technologicznych, usprawniających infrastrukturę informacyjną.
03.11.08 | Nowe stawki opłat od 1 stycznia 2009 r.
Z początkiem następnego roku zmienią się stawki
opłat dla samochodów ciężarowych o dmc co najmniej 12 ton. Niemiecki
Bundesrat przyjął w dniu 07.11.2008 r. odpowiednie rozporządzenie w tej
sprawie. Nowe stawki opłat przedstawiono poniżej.
Klasa EEV 1 oraz pojazdy klasy emisji spalin S5
• do 3 osi: od 01.01.2009 0,141 euro/km, od 1.01.2011 0,140 euro/km
• od 4 osi: od 01.01.2009 0,155 euro/km, od 1.01.2011 0,154 euro/km
Pojazdy klasy emisji spalin S4 oraz
pojazdy klasy emisji spalin S3 z filtrem redukującym emisję cząstek
stałych klasy 2, 3 lub 4
• do 3 osi: od 01.01.2009 0,169 euro/km, od 1.01.2011 0,168 euro/km
• od 4 osie: od 01.01.2009 0,183 euro/km, od 1.1.2011 0,182 euro/km
Pojazdy klasy emisji spalin S3 oraz
pojazdy klasy emisji spalin S2 z filtrem redukującym emisję cząstek
stałych klasy 1, 2, 3 lub 4
• do 3 osi: od 01.01.2009 0,190 euro/km, od 1.1.2011 0,210 euro/km
• od 4 osie: od 01.01.2009 0,204 euro/km, od 1.1.2011 0,224 euro/km
Pojazdy klasy emisji spalin S2, S1 oraz pojazdy nie należące do
żadnej klasy emisji spalin zgodnie z załącznikiem XIV do niemieckiej
ustawy o dopuszczeniu pojazdów do ruchu drogowego (StVZO)
• do 3 osi: od 01.01.2009 0,274 euro/km, od 1.1.2011 0,273 euro/km
• od 4 osie: od 01.01.2009 0,288 euro/km, od 1.1.2011 0,287 euro/km
Sposób przyporządkowania pojazdów do klas emisji spalin według nowego
rozporządzenia o wysokości myta (MautHV):
• Kategoria A: klasa EEV 1 i S5
• Kategoria B: S4; S3 z filtrem redukującym emisję cząstek stałych klasy
2, 3 lub 4
• Kategoria C: S3; S2 z filtrem redukującym emisję cząstek stałych klasy
1, 2, 3 lub 4
• Kategoria D: S2, S1 oraz pojazdy nie należące do żadnej klasy emisji
spalin zgodnie z załącznikiem XIV do niemieckiej ustawy o dopuszczeniu
pojazdów do ruchu drogowego (StVZO)
Z dniem 1 stycznia 2009 r. na stronie www.toll-collect.de zamieszczona
zostanie nowa broszura na temat klas emisji spalin.
11.04.08 I Nowy sposób płatności
Toll Collect stworzył specjalnie dla użytkowników korzystających z konta przedpłat dodatkową możliwość płacenia myta – „Road Account compact“ AirPlus. Użytkownicy korzystający z nowej oferty nie muszą samodzielnie kontrolować stanu posiadania środków pieniężnych na swoim koncie. Więcej informacji zamieszczono [tutaj].
17.03.08 | Uzupełnienie do instrukcji obsługi urządzenia OBU
Do instrukcji obsługi urządzeń On Board Unit ukazała się dodatkowa informacja. Przedstawiono w niej nowe komunikaty, które mogą pokazać się na wyświetlaczu po ostatniej aktualizacji oprogramowania. Informacja jest dostępna [tutaj].
03.09.07 | Nowe taryfy opłat dla ciężkich pojazdów użytkowych
Z dniem 1 września 2007 roku w Niemczech weszły w
życie nowe taryfy opłat dla ciężkich pojazdów użytkowych powyżej 12 ton.
Średnia wysokość opłaty drogowej wzrosła z 0,124 euro do poziomu 0,135
euro. Nowe taryfy będą obowiązywać do 30 września 2008 roku.
Indywidualna wysokość myta jest zależna od klasy emisji spalin pojazdu i
liczby osi.
Nowe stawki opłat zostały uchwalone w czerwcu przez Bundesrat. W ciągu
kilku tygodni specjaliści IT operatora Toll Collect przygotowali nowe
oprogramowanie. Z początkiem sierpnia 2007 roku uruchomiono procedurę
wgrywania nowych taryf do ok. 600.000 czynnych urządzeń pokładowych
wykorzystywanych w systemie automatycznym. Dane przesłano przy
wykorzystaniu telefonii komórkowej bez spowodowania zakłóceń w działaniu
urządzeń On Board Unit. Jednocześnie w nowe dane zaopatrzono systemy
ręcznego wykupu myta. W początkowym okresie funkcjonowania systemu
odsetek wykupów dokonywanych w systemie automatycznym wynosił 72%,
obecnie kształtuje się on na poziomie 90%.
Przeprowadzona aktualizacja danych stanowi pierwszą całkowitą zmianę
taryf opłat od momentu uruchomienia systemu poboru myta w styczniu 2005
roku. Tym samym system ponownie potwierdził swoją elastyczność i
niezawodność. Ogółem przeprowadzono dotąd osiem aktualizacji sieci dróg
płatnych i taryf opłat.
Nowe taryfy wprowadzono w związku z obowiązującym przez jeden rok
programem udzielania pomocy niemieckim firmom spedycyjnym w nabywaniu
pojazdów o niskiej klasie emisji spalin kategorii EURO V oraz redukcji
podatków drogowych. Po 1 października 2008 roku program finansowego
wspierania zakupu pojazdów EURO V zakończy się i myto będzie podwyższane
średnio o 0,0065 euro.
13.06.07 I Nowe urządzenie pokładowe w systemie poboru myta
Z dniem dzisiejszym Toll Collect udostępnił nowe
urządzenie pokładowe. Firma Siemens VDO uruchomiła na zlecenie operatora
systemu poboru myta produkcję tzw. urządzeń w wersji zabudowanej,
przeznaczonych do montażu w wolnej kieszeni DIN pojazdu.
Sposób działania nowego urządzenia On Board Unit (OBU) jest taki sam jak
w przypadku dotychczas stosowanych urządzeń pokładowych. Jednym z nich
jest tzw. OBU w wersji odkrytej producenta Siemens VDO, przeznaczone do
montażu na tablicy rozdzielczej. Innym urządzeniem jest OBU w wersji
zabudowanej producenta Delphi Grundig, przeznaczone do montażu w wolnej
kieszeni DIN pojazdu. Wszystkie trzy urządzenia są dostępne za
pośrednictwem partnerów serwisowych, których pracownicy zostali
przeszkoleni przez Toll Collect.
Wprowadzenie nowego urządzenia OBU Siemens nastąpiło głównie za sprawą
stałego wzrostu odsetka automatycznych wykupów myta dokonywanych przy
użyciu urządzeń pokładowych. Podczas gdy w 2005 roku około 72 %
przychodów z tytułu myta było realizowanych w systemie automatycznym,
dziś odsetek ten sięga ponad 90 %. W styczniu 2005 roku 321.000
zamontowanych w pojazdach urządzeń pokładowych naliczało myto na
niemieckich autostradach, dziś liczba ta przekracza 570.000.
Urządzenia pokładowe mają zastosowanie przede wszystkim w pojazdach firm
transportowych i logistycznych, które bardzo często korzystają z
autostrad lub pokonują długie odcinki tras. Montaż urządzenia
pokładowego opłaca się jednak także w pojazdach, które często pokonują
jedynie krótkie odcinki na drogach płatnych. Zalety systemu
automatycznego są jednoznaczne: brak konieczności zatrzymywania pojazdów
przy terminalach stacjonarnych, brak dodatkowego nakładu
administracyjnego, całkowita swoboda podczas jazdy, miesięczne
zestawienie wszystkich jazd na wykazie wykupionego myta.
Montażem urządzeń On Board Unit zajmuje się około 1.400 krajowych i
zagranicznych partnerów serwisowych. Firmy transportowe i logistyczne
mogą zlecić także fabryczne wykonanie montażu instalacji kablowych i
urządzeń pokładowych.
Urządzenia On Board Unit pozostają własnością Toll Collect GmbH. Jeśli
zmieni się właściciel pojazdu, użytkownik jest zobowiązany do
wymontowania urządzenia pokładowego u partnera serwisowego. Wymontowane
urządzenie OBU powraca do Toll Collect GmbH. Pracownicy centrum
logistycznego, należącego do operatora systemu, sprawdzają urządzenia
pod kątem należytego działania i przeprowadzają specjalny proces odnowy
technicznej. Następnie partnerzy serwisowi mogą ponownie montować
urządzenia OBU w pojazdach. Tego rodzaju fluktuacja umożliwia oddanie
każdego roku około 20 % zapasów urządzeń pokładowych do ponownego
wykorzystania.
Zastosowana metoda jest częścią zarządzania środowiskowego Toll Collect.
Projekt zapewnia optymalne wykorzystanie możliwości technicznych.
Oznacza to oszczędność zasobów i środków pieniężnych.
8.12.06 | Myto na drogach federalnych od 1 stycznia 2007 roku
Dnia 1 stycznia 2007 roku o północy myto zacznie obowiązywać na
następujących odcinkach dróg federalnych:
o B 75 między węzłem komunikacyjnym Hamburg-Marmstorf przynależnym do
autostrady federalnej A 7 a autostradą federalną A 253,
o B 4 od węzła komunikacyjnego Hamburg-Eidelstedt w kierunku północnym
do autostrady federalnej A 23 do Bad Bramstedt,
o B 9 między niemiecko-francuską granicą a węzłem komunikacyjnym
Kandel-Süd przynależnym do autostrady federalnej A 65.
W ubiegłych tygodniach dane na temat nowych odcinków dróg zostały
przesłane do urządzeń On Board Unit oraz do systemów ręcznego wykupu
myta.
Objęcie dróg federalnych obowiązkiem wnoszenia opłat potwierdza
elastyczność systemu ze wspomaganiem satelitarnym. Krótkie przygotowania
umożliwiły pobór myta bez konieczności wykonania robót w zakresie
infrastruktury drogowej. Dnia 13 października 2006 roku Bundesrat w
Berlinie zaaprobował rozporządzenie przewidujące obowiązek wnoszenia w
nadchodzącym roku opłat drogowych na wspomnianych odcinkach.
Ponadto z dniem 1 stycznia 2007 roku relacje między firmami
transportowo-logistycznymi a Toll Collect GmbH będą regulować nowe
Ogólne Warunki Umów. Konieczność zmian wynikła z faktu rozszerzenia na
wybrane odcinki dróg federalnych obowiązku wykupu myta. Ponadto
począwszy od 1 lutego 2007 roku w ofercie Toll Collect skierowanej do
zarejestrowanych użytkowników znajdzie się nowy sposób płatności.
Zarejestrowani użytkownicy otrzymają możliwość płacenia myta za
pośrednictwem dostawcy rozwiązań finansowych AirPlus
(przedsiębiorstwo-córka Lufthansa). Ogólne Warunki Umów wraz ze
wszystkimi zmianami są zamieszczone w portalu Toll Collect:
www.toll-collect.de.
Uwaga dla użytkowników: Dnia 28 grudnia 2006 roku w portalu
internetowym Toll Collect znajdzie się nowa wersja broszury „Informacje
dla użytkownika“. Egzemplarze w formie drukowanej można zamawiać w
Dziale Obsługi Klienta pod numerem tel. 0049 (0) 180 2865526.
Uwaga dla redakcji: Na przełomie roku w dniach 30.12.2006 –
02.01.2007 biuro informacji prasowej będzie dostępne pod numerem
telefonu 0049 30 740 77 2200 lub numerem komórkowym 0049 151 120 15 363.
29.09.06 | Faza testowa na drogach federalnych
Podczas aktualizacji danych roboczych z dniem 1
października 2006 roku do urządzeń pokładowych przesłano także dane
niezbędne do przeprowadzenia fazy testowej na odcinkach dróg federalnych
objętych począwszy od 2007 roku obowiązkiem wykupu myta. W nadchodzących
tygodniach urzędowy rzeczoznawca rozpatrzy możliwość adaptacji systemu w
tym zakresie.
Chodzi tu o następujące odcinki dróg:
o B 75 między autostradami federalnymi A 261 i A 253,
o B 4 w kierunku północnym od autostrady federalnej A 23 do Bad
Bramstedt,
o B 9 między niemiecko-francuską granicą i węzłem komunikacyjnym
Kandel-Süd przynależnym do autostrady federalnej A 65
Podczas fazy testowej na wyświetlaczach urządzeń OBU kierowców
korzystających z podanych odcinków dróg będzie się pokazywała kwota
dotycząca ostatniego przejazdu na autostradzie. Toll Collect zaznacza,
że w chwili obecnej myto nie dotyczy dróg federalnych. Dokładny termin
zostanie podany we właściwym czasie przez Toll Collect i Federalne
Ministerstwo ds. Ruchu Drogowego, Budownictwa i Rozwoju Miast.
29.09.06 I Nowe dane robocze od 1 października 2006 roku
Począwszy od 1 października 2006 roku w niemieckim
systemie poboru opłat drogowych zaczną obowiązywać nowe dane robocze. Po
raz trzeci w tym roku dokonano aktualizacji bazy danych systemu. W
ubiegłych tygodniach do ponad 520.000 czynnych urządzeń pokładowych
(OBU) przesłano około 700 nowych danych przy wykorzystaniu telefonii
komórkowej. Większość danych dotyczyła nowych odcinków tras. Liczne nowe
węzły komunikacyjne i odcinki autostrad objęte z dniem 1 października
2006 roku obowiązkiem wykupu myta stały się integralną częścią modelu
sieci dróg płatnych w urządzeniach OBU. Nowe dane są dostępne także w
ręcznych systemach wykupu myta (terminale stacjonarne i Internet).
Chodzi tu o największą aktualizację bazy danych od momentu uruchomienia
w styczniu 2005 roku systemu poboru myta. Aktualizacja po raz kolejny
potwierdza niezawodność i stabilność innowacyjnej technologii
wykorzystywanej do poboru opłat drogowych.
Jednocześnie w życie wejdzie rozporządzenie znoszące obowiązek wykupu
myta („Bereinigungsverordnung“) na następujących odcinkach dróg: A 7
między Füssen (granica Niemiec) i Füssen (przejście A 7 / Kreisstraße
OAL 2); A 98 między Laufenburg i Luttingen oraz A 98 między Tiengen-West
i Lauchringen.
Poza tym po raz pierwszy zmianie ulegnie model taryf opłat. Dzięki
aktualizacji danych do niektórych klas emisji spalin zostaną zgodnie z
rozporządzeniem o wysokości myta z dnia 2 kwietnia 2002 roku
przyporządkowane nowe stawki opłat. W efekcie myto wzrośnie dla pojazdów
klas emisji spalin S2 i S4 każdorazowo o 0,02 euro. Nowe
przyporządkowanie będzie obowiązywało do 30 września 2009 roku.
W przypadku pozostałych klas emisji spalin wysokość stawek opłat nie
ulegnie zmianie.
24.02.06 | Toll Collect dostosowuje sieć punktów serwisowych na terenie Niemiec
Toll Collect dostosowuje sieć niemieckich punktów serwisowych do
zmienionych wymogów i przyszłych zadań.
Aktualnie realizacją czynności na rzecz Toll Collect zajmuje się 1496
partnerów serwisowych w Niemczech. Z tej liczby mniej więcej 1/3
wykonuje około 70 % procedur związanych z montażem i serwisem. W tych
dniach ok. 500 partnerów serwisowych otrzymało od Toll Collect zapowiedź
zakończenia współpracy. Wygaśnięcie zawartych umów nastąpi w dniu 31
sierpnia 2006 r. Operator wybrał warsztaty, które przejęły minimalną
liczbę kontaktów z użytkownikami w ramach montażu i aktualizacji
oprogramowania OBU 2.0. Przy wyborze Toll Collect kierował się
położeniem geograficznym, dostępnością oraz lokalizacją autoryzowanych
warsztatów producenta. Po dostosowaniu sieci serwisowej droga
użytkownika do warsztatu wyniesie średnio dziewięć minut. Wcześniej
zajmowała ona siedem minut.
Po udanym uruchomieniu niemieckiego systemu poboru myta, do którego w
znacznej mierze przyczynili się partnerzy serwisowi wykonując montaż ok.
480.000 urządzeń OBU, obecnie musimy się zmierzyć z nową sytuacją na
rynku. Większość TIR-ów jest wyposażona w urządzenia pokładowe. Nowe
oprogramowanie OBU 2.0 umożliwia przesyłanie za pomocą telefonii
komórkowej aktualnych danych. Pobyt w warsztacie celem wykonania
aktualizacji jest zbędny. Również producenci pojazdów użytkowych
dostosowali się do wymogów systemu wykupu myta. Wyszli oni naprzeciw
życzeniom użytkowników i nowe pojazdy posiadają w wyposażeniu
standardowym kable i anteny do montażu OBU lub nawet dysponują
kompletnymi urządzeniami pokładowymi. W konsekwencji kontakt
użytkowników z partnerami serwisowymi będzie w przyszłości mieć miejsce
jedynie w bardzo wyjątkowych przypadkach. W porównaniu z ubiegłymi
latami nakład prac na rzecz Toll Collect zmniejsza się o ok. 80 %.
Celem zmian w strukturze sieci serwisowej jest dostosowanie do
zmniejszonego zapotrzebowania rynku oraz zapewnienie użytkownikom
dostępu do punktów serwisowych i obsługi na dobrym poziomie. Zmieniona
sieć obejmująca ok. 1000 warsztatów na terenie Niemiec i 435 za granicą
odpowiada bądź wykracza poza ramy określone w umowie ze zleceniodawcą.
21.12.05 | Jeden rok funkcjonowania systemu poboru myta
Bilans po roku funkcjonowania systemu poboru myta jest
dodatni. Dyrektor Generalny Toll Collect GmbH - Christoph Bellmer -
mówi: „Jestem bardzo zadowolony z wyniku! Od momentu uruchomienia
systemu zastosowana technologia działa niezawodnie i stabilnie. W całym
roku nie było dnia bez opłat. Pierwszy system poboru myta ze
wspomaganiem satelitarnym cieszy się u użytkowników wysoką akceptacją.“
Staranna realizacja założeń związanych z uruchomieniem systemu sprawiła,
że premiera poboru myta z wykorzystaniem technologii satelitarnej miała
pomyślny przebieg. Do chwili obecnej dokonano rozliczenia ponad 23 mld
km. Zgodnie z oczekiwaniami w ciągu roku nastąpił wzrost zainteresowania
automatycznym wnoszeniem opłat. W pierwszym tygodniu funkcjonowania
systemu realizacja 72 % wszystkich procedur wykupu odbywała się przy
użyciu metody automatycznej. Aktualnie wielkość ta kształtuje się na
poziomie 86 %. W dniu 01.01.2005 r. wykup automatyczny był realizowany
za pomocą 320.686 urządzeń pokładowych. Obecnie dostępnych jest około
480.000 urządzeń OBU (On Bord-Units), co stanowi wzrost o 50 %.
Także liczba pojazdów zarejestrowanych u operatora Toll Collect uległa
znacznemu wzrostowi. Na początku roku firma odnotowała 532.900 pojazdów,
obecnie liczba rejestracji osiągnęła poziom 734.182 pojazdów. W stosunku
do stycznia oznacza to wzrost o blisko 38 %. Wzrostowi towarzyszy także
zwiększenie liczby zarejestrowanych użytkowników. Na początku roku Toll
Collect zarejestrował 70.200 użytkowników, w międzyczasie nastąpił
wzrost do ponad 108.000.
Biorąc pod uwagę kryterium jakościowe, system poboru myta działa z dużą
precyzją. Przemawia za tym niezmiennie wysoka liczba rejestracji w
systemie automatycznym. W praktyce wynosi ona ponad 99 % i tym samym
znacznie przekracza wartość 95 %, która została ustalona na ten rok w
umowie z operatorem.
Potwierdzeniem wysokiej jakości jest także niewielka liczba reklamacji
składanych przez użytkowników. Do tej pory Toll Collect przesłał ogółem
944.300 wykazów wykupionego myta. Odbiorcy zareklamowali 0,7 % wykazów.
Głównym zadaniem na bieżący rok było opracowanie i udostępnienie
oprogramowania OBU 2.0. Od dnia 18.07.2005 r. użytkownicy mają możliwość
wykonania u partnerów serwisowych instalacji OBU 2.0. Nowe
oprogramowanie zacznie funkcjonować na terenie Niemiec od dnia
01.01.2006 r. Jedynie OBU 2.0 umożliwi dalsze korzystanie z
automatycznego systemu wykupu myta przy użyciu urządzeń pokładowych (On
Board-Unit).
Oprogramowanie OBU 2.0 zapewni systemowi szereg nowych możliwości na
miarę przyszłych wyzwań. Od przyszłego roku udostępniona zostanie
funkcja aktualizacji danych na temat nowych węzłów komunikacyjnych,
dodatkowych odcinków dróg płatnych i zmienionych stawek opłat.
Aktualizacja danych w urządzeniach pokładowych będzie przebiegać
automatycznie przy wykorzystaniu telefonii komórkowej.
Zgodnie z bieżącymi prognozami nowe oprogramowanie będzie dostępne na
przełomie roku w około 400.000 OBU. Stanowi to 25 %-owy wzrost w
stosunku do 321.000 zamontowanych OBU, które umożliwiły pomyślny start
systemu poboru myta na początku tego roku.
Firmy spedycyjne mogą wykonać instalację nowej wersji oprogramowana
także po Nowym Roku u 1.900 partnerów Toll Collect. Wykaz adresów jest
dostępny w Internecie na stronie www.toll-collect.de pod hasłem
"Wyszukiwanie partnerów serwisowych".
Nowy system poboru myta w skrócie
W porównaniu: 1 stycznia 2005 r. - 15 grudnia 2005 r.
Zamontowane OBU: 320.686 - 481.000 | |
Kilometry płatne: 0 - 23.027.337.907 | |
Zarejestrowane pojazdy: 532.900 - 734.182 | |
Zarejestrowani użytkownicy: 70.200 - 108. 844 | |
Partnerzy serwisowi (na terenie Niemiec): 1496 - 1496 | |
Partnerzy serwisowi (za granicą): 349 - 435 | |
Terminale stacjonarne: 3.688 - 3.580 | |
Wiadukty kontrolne: 300 - 300 | |
Pojazdy kontrolne: 278 - 278 | |
Liczba rejestracji (faktyczna): > 99 % - > 99 % | |
Liczba rejestracji (planowana): 95 % - 95 % | |
Wykup automatyczny: 72 % - 86 % | |
Wykup ręczny: 28 % - 14 % |
26.09.05 I Procedura automatycznego wykupu myta będzie możliwa od 2006 roku wyłącznie za pomocą oprogramowania OBU 2.0
Wspólne oświadczenie i zalecenie związków
przedsiębiorstw komunikacyjnych, Federalnego Związku Przemysłu
Niemieckiego (BDI), Związku Niemieckich Izb Handlowych i Przemysłowych (DIHK)
i Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA) oraz koncernu Toll Collect
GmbH, w zakresie instalacji oprogramowania OBU 2.0.
Kierowcy zainteresowani korzystaniem po dniu 01.01.2006 r. z udogodnień
związanych z automatycznym wykupem myta powinni odpowiednio wcześnie
zadbać o zainstalowanie w urządzeniach pokładowych oprogramowania OBU
2.0. Aktualizacja oprogramowania u 1.900 partnerów serwisowych musi się
zakończyć przed końcem grudnia 2005 r. Jeśli termin ten nie zostanie
zachowany, wykup myta będzie możliwy jedynie przez Internet bądź za
pośrednictwem terminali stacjonarnych.
Instalacja nowego oprogramowania trwa około godziny czasu. Obowiązek
aktualizacji dotyczy wszystkich urządzeń pokładowych zamontowanych przed
dniem 18.07.2005 r. Urządzenia zamontowane po tym terminie dysponują już
nową wersją oprogramowania. Późniejsze aktualizacje oprogramowania nie
będą się wiązały z koniecznością wizyty w warsztacie. Nowe
oprogramowanie umożliwi od 2006 roku bezprzewodowy odbiór informacji na
temat zmienionych odcinków płatnych i taryf opłat.
Z uwagi na przewidywane wzmożone zainteresowanie oprogramowaniem OBU 2.0
w nadchodzących miesiącach, Niemiecki Związek Spedytorów i Logistyków (DSLV),
Federalny Związek Przedsiębiorstw Komunikacyjnych i Logistyki (BWVL),
Federalny Związek Spedytorów Mebli (AMÖ), Federalny Związek Przemysłu
Niemieckiego (BDI), Związek Niemieckich Izb Handlowych i Przemysłowych (DIHK),
Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA) i Toll Collect zalecają
przewoźnikom wcześniejsze zainstalowanie oprogramowania OBU 2.0 i
proponują, by w miarę możliwości operację tę wykonać podczas planowego
pobytu w warsztacie.
Nowe oprogramowanie OBU 2.0 zostało zainstalowane od momentu jego
udostępnienia w dniu 18.07.2005 r. w 170.000 urządzeń pokładowych (stan
z dnia 14 września 2005 r.). Koszty instalacji nowego oprogramowania
przez partnera serwisowego ponosi wyłącznie Toll Collect. Oznacza to, że
partnerzy serwisowi nie mogą obciążać firm spedycyjnych żadnymi kosztami
związanymi z instalacją OBU 2.0.
Testy nowego oprogramowania z udziałem niezależnego eksperta i przy
wykorzystaniu ok. 2.000 pojazdów należących do użytkowników systemu
zakończyły się wynikiem pozytywnym.
01.06.05 | Jeden wieczór - dwie nagrody w dziedzinie innowacji
Berlin/Stuttgart – Wczoraj wieczorem Federalny Związek Public
Private Partnership (PPP) oraz Behörden Spiegel przyznały Toll Collect
GmbH nagrodę specjalną. Firma została uhonorowana na kongresie
„Efektywne państwo“ w Berlinie, na którym corocznie nagradza się
nieprzeciętne projekty PPP. Specjalna nagroda przypadła projektowi,
który „wyróżniałby się na tle ogółu“. Behörden Spiegel oraz Federalny
Związek PPP pragną, by nagroda przyczyniła się do lepszego poznania PPP
i ich działalności w Niemczech.
Ponadto we wczorajszy wieczór w Stuttgarcie przyznano „Frost & Sullivan
Award for Technology Innovation & Leadership of the Year“. Nagrodę w
kategorii techniki pojazdowej i transportu zdobyła firma Toll Collect za
nowy, satelitarny system poboru opłat drogowych. Jury wyróżniło
operatora niemieckiego systemu poboru myta za „wybitne osiągnięcia“ oraz
„szczególną rolę“, jaką nowa technologia odgrywa w wymienionych
gałęziach przemysłu. Frost & Sullivan jest międzynarodową firmą
doradczą, która od ponad 40 lat prowadzi działalność w różnych branżach
i sektorach przemysłu. Firma zatrudnia ponad 1000 analityków
przemysłowych, doradców i współpracowników i prowadzi 19
przedstawicielstw we wszystkich ważnych regionach świata. Szczegółowe
informacje są zamieszczone w portalu
www.frost.com.
31.05.05 | Toll Collect i nowe oprogramowanie OBU 2.0
Monachium - Wraz z nastaniem 2006 roku satelitarny
system poboru myta zaoferuje nowe rozwiązania. Udostępniona zostanie
funkcja bezprzewodowego przesyłania za pomocą telefonii komórkowej
aktualnych danych dotyczących tras i taryf bezpośrednio do urządzeń
pokładowych OBU (on-board unit). Zastosowana technologia pozwoli na
automatyczną aktualizację informacji na temat nowych węzłów
komunikacyjnych, dodatkowych odcinków i zmienionych taryf opłat.
Aktualizacja jest możliwa dzięki użyciu nowego oprogramowania OBU 2.0,
którego instalacja będzie przeprowadzana we wszystkich urządzeniach
pokładowych z początkiem lata. Wymiana sprzętu komputerowego nie jest
konieczna.
Testy nowego oprogramowania przy współudziale niezależnego eksperta
trwają od stycznia 2005 roku. Obejmują one między innymi kontrolę
działania oprogramowania w ok. 2.000 pojazdów należących do 25 firm
spedycyjnych.
Dzięki nowemu OBU 2.0 użytkownicy będą mieć możliwość korzystania w
nadchodzącym roku z najwygodniejszej metody wykupu myta – z systemu
automatycznego. Do chwili obecnej przeprowadzono montaż ok. 434.300
jednostek OBU. Instalacja nowej wersji oprogramowania w zamontowanych
urządzeniach pokładowych będzie wykonywana u ok. 1.900 partnerów Toll
Collect w Europie. Zmiana oprogramowania nie wymaga demontażu OBU.
Instalacja OBU 2.0 za pomocą specjalnego komputera zlokalizowanego w
punkcie serwisowym zajmie godzinę czasu. Stare programy i dane zostaną
zagrane. Wszystkie późniejsze aktualizacje danych będą przebiegać w
sposób bezprzewodowy przy wykorzystaniu telefonii komórkowej. Kolejny
pobyt w warsztacie będzie zbędny.
Toll Collect ponosi koszty instalacji nowego oprogramowania przez
partnera serwisowego. Użytkownik może uzgodnić z warsztatem termin
przeprowadzenia instalacji, tak by zmiana oprogramowania nie spowodowała
utrudnień w realizacji zadań spedycyjnych.
Od stycznia 2005 roku firma Toll Collect przejęła na zlecenie
Federalnego Ministerstwa ds. Ruchu Drogowego, Budownictwa i
Mieszkalnictwa obsługę satelitarnego systemu poboru myta za przejazd po
niemieckich autostradach TIR-ów o masie całkowitej powyżej 12 t. Po 150
dniach funkcjonowania systemu u operatora Toll Collect zarejestrowało
się 102.000 użytkowników i 665.300 pojazdów. 82 % procedur wykupu myta
zostało przeprowadzonych przy użyciu OBU. System o niespotykanych dotąd
rozwiązaniach nie potrzebuje stacji poboru opłat, wydzielonych pasów
jezdni i dodatkowych stanowisk wzdłuż dróg płatnych. Przy naliczaniu
myta system uwzględnia zarówno klasę emisji spalin jak i liczbę osi
pojazdu. Ponadto może on także wprowadzać klasy opłat, uwzględniające
termin i miejsce przejazdu ciężarówki. "System free-flow" nalicza myto
bez konieczności zatrzymywania pojazdów i spełnia techniczne warunki,
umożliwiające wspomaganie w przyszłości innych systemów poboru opłat
drogowych oraz włączenie usług z zakresu telematyki drogowej.
01.03.05 I Łatwiejszy montaż urządzeń pokładowych (OBU)
Berlin – Od chwili obecnej montaż urządzeń pokładowych
w ciężarówkach będzie przeprowadzany w szybszym tempie. Personalizacją
jednostek OBU (On-Board Units) będzie się mógł zająć każdy z 1.850
partnerów serwisowych. Znosi się obowiązujący dotychczas wymóg
wcześniejszego zamawiania urządzeń pokładowych. Jedynym warunkiem
natychmiastowego montażu jest przedstawienie w punkcie serwisowym karty
pojazdu.
Personalizację jednostek OBU można obecnie wykonać w każdym
autoryzowanym warsztacie Toll Collect. Do tej pory procedura ta była
zarezerwowana wyłącznie dla Toll Collect. Podczas personalizacji do
pamięci urządzenia pokładowego wprowadza się stałe dane o pojeździe
istotne dla naliczania opłat drogowych, m.in. klasę emisji spalin oraz
liczbę osi.
Każdy partner serwisowy otrzymał od Toll Collect specjalny komputer
przeznaczony do personalizacji. Jedynym warunkiem wykonania procedury
jest dostarczenie przez użytkownika karty pojazdu. Jednostka OBU zostaje
odpowiednio skonfigurowana i jest gotowa do montażu. Wszyscy partnerzy
serwisowi w kraju i za granicą dysponują odpowiednim zapasem
niespersonalizowanych urządzeń pokładowych.
Oprócz personalizacji nowych jednostek OBU partnerzy serwisowi mogą
także dokonać ich wymiany. Wymiana OBU jest m.in. konieczna w przypadku
zmiany stałych danych o pojeździe lub w razie defektu urządzenia
pokładowego. Z początkiem lata 2005 r. komputery zamontowane w
autoryzowanych warsztatach Toll Collect przejmą inne funkcje. Zgodnie z
założeniami w podanym.
10.01.05 | Lepszy serwis – Możliwość wymiany OBU u partnerów serwisowych
Berlin – Toll Collect ulepszył serwis dla
swoich użytkowników. Z chwilą uruchomienia w dniu 01.01.2005 r.
niemieckiego systemu poboru myta wymiana On-Board Unit (OBU) stała się
możliwa za pośrednictwem dowolnych partnerów serwisowych. Wymiana OBU
jest m.in. konieczna w przypadku zmiany istotnych dla naliczania opłat
drogowych stałych danych o pojeździe, np. liczby osi lub klasy emisji
spalin pojazdu, lub w razie defektu urządzenia pokładowego. Podobnie w
przypadku awarii OBU podczas jazdy kierowca samochodu ciężarowego może
udać się do najbliższego partnera serwisowego i w ciągu kilku godzin
dokonać wymiany OBU.
Montaż nowej jednostki OBU z powodu zmiany stałych danych o pojeździe
możliwy jest również za pośrednictwem każdego partnera serwisowego.
Jedynym warunkiem jest dostarczenie wypełnionego formularza dotyczącego
zmiany danych stałych. Druk musi być podpisany przez upoważnioną
osobę oraz opatrzony stemplem firmy. Formularz można wydrukować ze
strony internetowej www.toll-collect.de pod linkiem „Formularze
do pobrania”.
Z myślą o odciążeniu użytkowników Toll Collect wprowadzi z dniem
15.01.2005 r. tzw. pokwitowanie demontażu. Na jego podstawie kierowca
samochodu ciężarowego otrzyma od partnera serwisowego potwierdzenie
zwrotu urządzenia pokładowego. Po jego wprowadzeniu na stronie
internetowej www.toll-collect.de pod linkiem „Formularze
do pobrania” dostępny będzie formularz. Przed udaniem się
do warsztatu należy go wypełnić. Po podpisaniu formularza przez
partnera serwisowego, dokument należy przesłać drogą faksową na
numer 0049 (0) 1802 / 82 39 43.
07.01.05 | Toll Collect udoskonala system pobierania opłat
Berlin – Po udanym starcie i kilku dniach obowiązywania
nowego systemu Toll Collect GmbH udoskonala procedurę zgłaszania trasy
w systemie poboru myta. Operator oczekuje nasilenia ruchu ciężarówek
od niedzieli 09.01.2005 r., gdy przestanie obowiązywać zakaz
poruszania się TIR-ów. Do chwili obecnej maksymalna ilość zgłoszeń
dokonanych w ciągu jednego dnia sięga ok. 800.000. Dziewięć na
dziesięć zgłoszeń trasy odbywa się automatycznie za pomocą urządzeń
pokładowych (on-board units).
Na zlecenie niemieckiego rządu Toll Collect pobiera od dnia 01.01.2005
r. opłaty drogowe za korzystanie z autostrad. Doświadczenia zebrane w
ciągu pierwszych dni obowiązywania systemu poboru myta zostaną
wykorzystane do usprawnienia sieci około 3.700 terminali stacjonarnych.
• Na przejściach granicznych o wzmożonym ruchu ciężarówek
planuje się ustawienie dodatkowych terminali.
• Na granicy z Polską i Czechami udostępniona zostanie możliwość
płatności gotówkowej.
• Przy terminalach o szczególnym znaczeniu będzie czynny serwis
całodobowy.
• W godzinach szczytu na najważniejsze przejścia graniczne
zostaną skierowane dodatkowe zespoły. Ich zadaniem będzie wspomaganie
pracowników Toll Collect pełniących całodobowy dyżur w punktach
poboru myta.
• Toll Collect rozda na przejściach granicznych mapy informacyjne
z wykazem terminali zlokalizowanych w pobliżu danego węzła
komunikacyjnego. Mapa pozwoli kierowcom na znalezienie innego terminalu
celem uniknięcia zatorów w przygranicznych punktach poboru myta.
Docelowo przewiduje się równomierne wykorzystanie wszystkich 3.700
terminali.
• Toll Collect zaleca wcześniejszą rezerwację w ręcznym
systemie wykupu myta. Przejazd można zgłaszać z trzydniowym
wyprzedzeniem w terminalu lub przez Internet.
• Toll Collect przypomina o możliwości zamontowania specjalnego
urządzenia pokładowego (on-board unit), pozwalającego na wygodny
wykup w systemie automatycznym bez konieczności przerywania jazdy.
09.12.04 I Informacja dotycząca zgłaszania trasy za pośrednictwem terminalu stacjonarnego
Lista czynności kontrolnych oraz broszurka Toll
Collect ułatwia użytkownikom zgłaszanie trasy w terminalu
stacjonarnym. Kierowca ciężarówki może sprawdzić, które dane są
wymagane do zgłoszenia trasy w terminalu stacjonarnym, oraz wpisać je
najpierw na listę kontrolną. Broszurka ilustracyjna zapoznaje użytkownika
z procedurą zgłaszania trasy na ekranie.
Lista czynności kontrolnych ułatwiająca zgłoszenie trasy za pośrednictwem
terminalu stacjonarnego ma na celu zapoznanie kierowcy z danymi
wymaganymi do zgłoszenia trasy przed rozpoczęciem jazdy. W systemie
należy podać osiem różnych informacji, m.in. kraj zarejestrowania
pojazdu i środek płatniczy. Listę czynności kontrolnych ułatwiającą
wykup myta w terminalu można pobrać tutaj
i następnie wydrukować. Na liście można odnotować wszystkie
dane wymagane do przeprowadzenia transakcji. Kierowca może przygotować
dane potrzebne do zgłoszenia trasy w terminalu.
Broszurka „Support“ wydana przez Toll Collect zapoznaje użytkownika
z procedurą zgłaszania trasy w terminalu stacjonarnym. Broszurka
pomaga użytkownikowi przeprowadzić poszczególne kroki podczas zgłaszania
trasy w terminalu. Każdy punkt menu jest dokładnie objaśniony za
pomocą przejrzystych ilustracji. Treść broszurki można pobrać tutaj
i następnie wydrukować.
04.11.04 | Rzeczoznawca przedstawia pozytywne sprawozdanie okresowe
Berlin – Przebieg próby generalnej
nowego systemu poboru myta za ciężarówki pozwala oczekiwać, że pobór
myta rozpocznie się 1 stycznia 2005 r. Próba generalna dowodzi, że
automatyczny system poboru myta, wykorzystujący urządzenia pokładowe,
funkcjonuje sprawnie – powiedział niezależny rzeczoznawca w częściowym
sprawozdaniu okresowym. Na podstawie wykazu czynności kontrolnych,
ustalonych pomiędzy niemieckimi władzami i operatorem Toll Collect,
rzeczoznawca zaplanował i punktualnie podjął określone w ramach próby
generalnej czynności kontrolne. Z tego co wiadomo, stosowna ekspertyza
ma zostać przedłożona punktualnie 30 listopada 2004 r.
„Jestem przekonany, że od 1 stycznia 2005 r. będziemy mogli
rozpocząć pobór myta” – powiedział dziś w Berlinie Christoph Bellmer. „System poboru myta za ciężarówki
funkcjonuje już od ponad pięciu tygodni w rzeczywistych warunkach
eksploatacji.”
Tymczasem Toll Collect odnotowuje znacznie większą liczbę zamówień
urządzeń pokładowych. Ponad 10.000 zamówień wpływa tygodniowo do
operatora. Do tej pory przeciętna liczba zamawianych urządzeń w
tygodniu wynosiła 4.000. Europejskie przedsiębiorstwa transportowe i
logistyczne zarejestrowały u operatora Toll Collect około 500.000
samochodów ciężarowych. Dla 310.000 pojazdów zamówiono jednostki
On-Board Unit (OBU). W tym 270.000 zostało spersonalizowanych i 150.000
zamontowanych w pojazdach. „Liczba zamawianych i montowanych
jednostek rośnie drastycznie. Wszystko wskazuje na to, że w okresie do
uruchomienia systemu tendencja ta będzie się nasilała. Przewoźnicy,
którzy dopiero teraz zamówią On Board-Unit, mają duże szanse na
montaż swoich jednostek jeszcze w tym roku za pośrednictwem wybranych
partnerów serwisowych. W warsztatach serwisowych są jeszcze wolne
terminy.” – powiedział Bellmer. Jednocześnie ponownie
zaapelował do użytkowników, aby wykorzystali obecną zdolność usługową
serwisów i montowali urządzenia pokładowe, przechowywane w magazynach
wielu partnerów serwisowych.
Próba generalna rozpoczęła się 20 września 2004 r. – wcześniej,
niż można było oczekiwać. Oficjalna próba systemu była zaplanowana
na 1 października. Po zakończeniu wszystkich wstępnych testów z pomyślnym
wynikiem, zatwierdzonym przez niezależnego rzeczoznawcę i Federalny
Urząd ds. Transportu Towarów (Bundesamt für Güterverkehr, BAG),
operator mógł już wcześniej uruchomić próbę systemu, ponieważ
spełnił wszystkie niezbędne do tego celu warunki, określone w umowie
o eksploatacji systemu. W ramach próby generalnej operator Toll Collect
dowiódł, że system w pełni funkcjonuje w zbliżonych do
rzeczywistych warunkach eksploatacji.
Próba generalna przewiduje ostateczne sprawdzenie działania systemu,
który od 1 stycznia 2005 r. będzie wykorzystywany do poboru myta za ciężarówki.
Obecnie system komunikuje z 150.000 pojazdów wyposażonych w On-Board
Unit. Ich liczba rośnie z dnia na dzień, ponieważ nowe jednostki OBU
są na bieżąco montowane w pojazdach.
Przedmiotem próby generalnej jest sprawdzenie całości systemu wraz z
wszystkimi procesami zachodzącymi przy eksploatacji – począwszy
od automatycznego poboru myta za pomocą OBU, sposób wykupu myta przez
Internet, aż po wykup w terminalu stacjonarnym. Próba generalna jest również
ostatecznym sprawdzianem systemu kontrolnego, rozliczeń, obsługi
klienta oraz procesu odprowadzania wniesionych opłat do kasy
federalnej.
Próba generalna będzie trwała do 30 listopada 2004 r. Następnie
rzeczoznawca przedłoży swoje ostateczne sprawozdanie Federalnemu Urzędowi
ds. Transportu Towarów (BAG). Na jego podstawie oraz na podstawie własnego
raportu z kontroli projektu, BAG podejmie decyzję w sprawie
„Specjalnego Tymczasowego Świadectwa Homologacji”. Świadectwo
homologacji ma zostać wydane w okresie do 15 grudnia 2004 r. Po jego
otrzymaniu operator Toll Collect będzie mógł uruchomić pobór myta 1
stycznia 2005 r.
22.10.04 | Toll Collect: rejestracja warunkiem korzystania z urządzenia On-Board Unit i zgłaszania trasy przez Internet
Berlin – W ramach posiedzenia
„Nieformalnego Zjazdu Związków Przedsiębiorstw
Komunikacyjnych” w DIHK (Związek Niemieckich Izb Handlowych i
Przemysłowych) firma Toll Collect GmbH zwróciła uwagę, że
zarejestrowani użytkownicy, którzy zamówią teraz On-Board Unit, mają
dużą szansę na zamontowanie tych jednostek jeszcze w tym roku za pośrednictwem
swoich partnerów serwisowych. Warsztaty serwisowe posiadają obecnie
wystarczającą zdolność usługową do montowania urządzeń w
pojazdach.
Jednocześnie Toll Collect zaleca wszystkim przedsiębiorstwom
transportowym, którzy nie są jeszcze zarejestrowani u operatora, aby
jak najszybciej dokonali rejestracji. Wszyscy zarejestrowani użytkownicy
otrzymują numer użytkownika i hasło, wymagane do zgłaszania trasy w
systemie internetowym. Dzięki temu kierowcy ciężarówek mogą bez
przerwy kontynuować jazdę, nie tracąc czasu na obsługę 3.500
terminali stacjonarnych.
Na rutynowym posiedzeniu w DIHK operator Toll Collect poinformował o
aktualnym stanie przygotowań do uruchomienia systemu poboru myta w dniu
1 stycznia 2005 r.
08.09.04 I Pięć przyczyn dlaczego warto wcześnie wbudować jednostkę pokładową OBU
Zabezpieczenie korzyści
konkurencyjnych dzięki technologicznemu pionierstwu!
Automatyczny wpis przy pomocy urządzenia pokładowego to najwyższy
komfort. Kierowca aktywizuje urządzenie już poprzez przekręcenie
kluczyka w stacyjce, potwierdza nową jazdę przez naciśnięcie przycisku –
wszystkie pozostałe etapy przebiegają automatycznie. Nie traci się czasu
na szukanie terminalu poboru opłat za korzystanie z autostrad lub na
manualny wpis w Internecie. Anulowania w przypadku automatycznego wpisu
nie trzeba wcale wykonywać.
Praktyczne odczucie na własnej skórze funkcjonalności OBU!
W ramach testu przeprowadzonego przez rzeczoznawców i testu praktycznego
z użyciem samochodów ciężarowych działających w transporcie i logistyce
firma Toll Collect udowodniła jakość naliczania bezbłędną dla 99,6%
przejechanych odcinków. Wszystkie wbudowane jednostki on-board wskazują
już dzisiaj wpisy opłat za przejechane odcinki autostrad. Dlatego
kierowcy mogą się spokojnie przyzwyczajać do nowej technologii, jeżeli
wyposażą już dzisiaj swój pojazd w jednostkę pokładową OBU.
Zapewnienie sobie bonusu wynoszącego 50 euro za każde
urządzenie!
Wszyscy użytkownicy, którzy do tej pory nie mieli wbudowanego jeszcze
urządzenia, mogą wziąć udział w programie bonusowym Toll Collect. Bonus
wynoszący 50 euro należy się za każde nowo zamówione urządzenie.
Jednakże bonus ograniczony jest każdorazowo do pierwszych 100.000
urządzeń marek Siemens lub Grundig. Ponadto urządzenia muszą zostać
wbudowane do końca grudnia 2004 roku.
Zredukowanie pośpiechu przy wbudowaniu urządzenia!
W miesiącach letnich oraz pod koniec lata, kiedy jest czas urlopów, nie
wszystkie samochody ciężarowe są całkowicie wykorzystywane, kierowcy na
wakacjach, a warsztaty serwisowe nie są też obciążone pracą. Użytkownicy
mogą wtedy wybrać sobie najbardziej odpowiedni dla nich termin na
wbudowanie urządzenia i na przykład połączyć go z tak czy inaczej
planowanym pobytem w warsztacie.
Przyczynienie się do bezproblemowego startu systemu!
Republika Federalna Niemiec chce wprowadzić nowy system do pobierania
opłat od samochodów ciężarowych za używanie niemieckich autostrad
uzależnionych od długości przejechanego odcinka. Opłaty mają być w
znacznym stopniu pobierane automatycznie. Warunkiem automatycznego
poboru opłat jest wbudowanie jednostek pokładowych on-board, na które
użytkownicy mogą się dobrowolnie zdecydować. Bezspornym faktem jest to,
że dla wszystkich użytkowników wzrośnie komfort pobierania opłat, jeżeli
możliwie wielu wybierze automatyczny wpis z użyciem urządzenia
pokładowego.
21.06.04 | Od rejestracji, aż po szczegółowy wykaz naliczonego myta
21.06.2004 r. – „Sprawność urządzeń pokładowych
została potwierdzona w praktyce” – powiedział dziś w Kolonii Christoph
Bellmer, przewodniczący zarządu Toll Collect GmbH, przed reprezentantami
przedsiębiorstw transportu drogowego i spedycji. Uroczystość odbyła się
z okazji zakończenia demonstracji działania automatycznego poboru myta,
która została przeprowadzona przez Toll Collect z wykorzystaniem 41
ciężarówek z 25 spedycji. W okresie dwóch tygodni pojazdy te wzdłuż i
wszerz poruszały się po Niemczech i pokonały niemal 139.000 kilometrów
na autostradach – odległość ta odpowiada ponad 3 długościom równika
geograficznego.
W ramach demonstracji działania systemu operator po raz pierwszy
zaprezentował uczestnikom cały proces – począwszy od montażu urządzenia
pokładowego, aż po wystawienie przewoźnikowi faktury. „Bezbłędny wykaz
próbnie wykupionego myta jest dla użytkowników namacalnym dowodem, że
nasz system jest sprawny” – powiedział Bellmer. „Szczegółowy wykaz jest
tego najlepszym świadectwem.” System bezbłędnie naliczał myto w
przypadku 99,6 % przejechanych odcinków autostrad. W związku z powyższym
operator Toll Collect spełnia już dziś postawione na 2006 rok żądanie
bezbłędnego naliczania opłat w przypadku 99 % odcinków dróg. Ponadto od
uczestników padły ważne propozycje dotyczące ergonomii – ulepszenia
interfejsu pomiędzy użytkownikiem a urządzeniem pokładowym. Propozycje
te zostaną uwzględnione w nowej wersji oprogramowania stosowanego w
urządzeniach.
Próbne wykazy naliczonego myta
Do demonstracji działania systemu operator Toll Collect wyposażył 41
pojazdów transportu drogowego w urządzenia pokładowe i obserwował ich
pracę w regularnym ruchu spedycyjnym w okresie od 8 maja do 21 maja 2004
r. w praktycznych warunkach użytkowania. Przeprowadzono wszelkie
operacje – począwszy od rejestracji pojazdu u operatora, poprzez montaż
urządzania pokładowego i jego działanie w ruchu drogowym, aż po
wystawienie przewoźnikowi faktury. Druga osoba obok kierowcy obserwowała
pracę urządzenia pokładowego i protokołowała wszystkie jazdy na terenie
Niemiec. W ubiegłym tygodniu każde przedsiębiorstwo spedycyjne, które
brało udział w tej akcji, otrzymało na próbę indywidualny wykaz
naliczonego myta (fakturę) wraz z wyszczególnieniem wszystkich jazd –
wykazu należności za naliczone myto spedytor nie musi oczywiście
regulować.
25 uczestniczących w akcji przedsiębiorstw spedycyjnych z Niemiec,
Luksemburgu, Belgii oraz Holandii zgodziło się wziąć udział w
demonstracji działania systemu. Do udziału w akcji spedycje zostały
zaproszone przez BGL (Federalny Związek Transportu Towarowego, Logistyki
i Usuwania Odpadów), DSLV (Niemiecki Związek Spedycji i Logistyki),
B.W.V. (Federalny Związek Transportu Przemysłowego i Przewozu Ładunków),
AMÖ (Federalny Związek Spedycji Mebli), IRU (International Road
Transport Union) oraz LTV (Krajowy Związek Transportu Drogowego
Turyngia).
Początek montażu urządzeń pokładowych
O sprawności urządzeń pokładowych przekonał się w maju również
niezależny rzeczoznawca. Był on świadkiem, że operator Toll Collect
stworzył warunki do przeprowadzenia masowego montażu urządzeń
pokładowych w pojazdach. Do dnia uruchomienia systemu poboru myta 1
stycznia 2005 r. operator zamierza zamontować 500.000 liczników w
pojazdach transportu drogowego z Niemiec oraz krajów ościennych.
Urządzenia zostały wyprodukowane w wystarczającej ilości, a
infrastruktura niezbędna do personalizacji oraz przeprowadzenia masowego
montażu jednostek pokładowych w pojazdach jest zapewniona. Operator Toll
Collect przyjął już ponad 170.000 zamówień.
Zapowiedziany w marcu program premiowy dla użytkowników, którzy szybko
zdecydują się na wymianę swoich urządzeń pokładowych, będzie trwał
jeszcze do końca czerwca. 250 Euro za każde urządzenie pokładowe
otrzymają wszyscy ci, którzy w porę zrealizują bon premiowy oraz
wymienią swoje jednostki OBU na nowe.
W tym tygodniu rozpoczyna się wysyłka urządzeń pokładowych do
autoryzowanych partnerów serwisowych, którzy zajmują się montażem tych
jednostek. Z uwagi na zbliżający się masowy montaż urządzeń pokładowych,
niemiecki rząd i operator systemu Toll Collect ustalili niedawno, że
zrezygnują z przedpłaty w wysokości 300 Euro. Przedpłata ta miała być
zapisana na dobro rachunku użytkownika tytułem każdego zamontowanego
urządzenia pokładowego oraz zaliczona na poczet przyszłych opłat
drogowych. Dzięki zlikwidowaniu przedpłaty proces montażu został
uproszczony.
Gruntowny test systemu
Równolegle do pomyślnie przeprowadzanych testów urządzeń pokładowych, pełną parą ruszyły badania całości systemu. „W tej chwili gruntownie badamy system” – powiedział Christoph Bellmer. Badanie potwierdza dobrze znane błędy, dla których Toll Collect opracował już nowe rozwiązania. „Generalnie nie znaleźliśmy niczego nowego, a w celu dokonania niezbędnych poprawek mamy obszerny plan działań, który został szczegółowo omówiony z dostawcami i zleceniodawcą” – powiedział Bellmer.
16.06.04 | Zaliczka z tytułu myta nie będzie pobierana przy montażu urządzeń pokładowych
Berlin, dnia 16 czerwca 2004 r. – W związku ze
zbliżającym się masowym montażem urządzeń pokładowych rząd wraz z Toll
Collect postanowił zrezygnować z pobierania zaliczki z tytułu myta.
Pierwotnie planowano wydawanie urządzeń pokładowych po uprzednim
uiszczeniu przedpłaty z tytułu myta w wysokości 300 Euro, która byłaby
zapisywana na dobro użytkownika danego urządzenia oraz zaliczana na
poczet przyszłego długu z tytułu myta. Proces ten uproszczono teraz
wycofując system zaliczek.
Każde urządzenie pozostaje nadal własnością Toll Collect i zostanie
zamontowane przez jednego z ponad 1800 autoryzowanych partnerów
serwisowych. Jedynie koszty montażu niezmiennie ponosi użytkownik.
19.05.04 I Operator Toll Collect może rozpocząć montaż urządzeń pokładowych
Berlin, dnia 19.05.2004 r. – Pod koniec czerwca 2004 r. firma
Toll Collect GmbH będzie mogła rozpocząć montaż urządzeń
pokładowych (OBU), wykorzystywanych w automatycznym systemie
poboru myta. Wynika to z ekspertyzy niezależnych rzeczoznawców,
przedstawionej dziś w Berlinie przez Toll Collect. Do chwili
uruchomienia systemu poboru myta w dniu 1 stycznia 2005 r.
przedsiębiorstwo zamierza zamontować 500.000 liczników w pojazdach
transportu drogowego z Niemiec oraz krajów ościennych. Urządzenia
zostały wyprodukowane w wystarczającej ilości, a infrastruktura
niezbędna do personalizacji oraz przeprowadzenia masowego montażu
jednostek pokładowych w pojazdach jest zapewniona. Od początku
tygodnia autoryzowani partnerzy serwisowi Toll Collect składają
zamówienia urządzeń pokładowych dla swoich klientów za
pośrednictwem Internetu – już w pierwszym dniu złożono 19.000
zamówień. Program premiowy dla użytkowników, którzy szybko
zdecydują się na montaż urządzenia pokładowego, będzie trwać do
końca czerwca.
W pojazdach wykorzystywanych do przeprowadzania testów urządzeń
pokładowych producentów Grundig i Siemens rzeczoznawcy przejechali
prawie wszystkie płatne drogi na 5.136 odcinkach autostrad w
Niemczech. Wyniki testu dowodzą, że automatyczny system prawidłowo
nalicza myto w przypadku 99,2 % wszystkich odcinków autostrad. W
98,9 % system rozpoznawał też nieomylnie 6.000 wjazdów i wyjazdów
z autostrad. Przyczyny błędów są zlokalizowane i mają zostać
usunięte przed uruchomieniem systemu poboru myta.
Ekspertyza obejmuje szereg testów, które podczas ostatnich tygodni
zostały pomyślnie przeprowadzone przez operatora Toll Collect w
praktyce z wykorzystaniem urządzeń pokładowych. W kwietniu
przedsiębiorstwo przetestowało 1.270 urządzeń w rzeczywistych
warunkach użytkowania na autostradach w Niemczech. W wyniku testu
tylko 2 % urządzeń wykazywało błędy w oprogramowaniu oraz 1 %
usterki związane ze sprzętem zewnętrznym. Jak dotąd pozytywnie
przebiega również demonstracja działania systemu z wykorzystaniem
41 pojazdów transportu drogowego – ostateczny wynik zostanie
przedłożony pod koniec czerwca po zakończeniu procesu
fakturowania.
Ekspertyza została sporządzona na wspólne zlecenie firmy Toll
Collect oraz Federalnego Urzędu Transportu Towarowego (BAG), w
celu otrzymania informacji od niezależnej instytucji na temat
zdolności urządzeń pokładowych do przeprowadzenia masowego montażu
tych urządzeń w pojazdach.
21.04.04 | Toll Collect testuje urządzenia pokładowe
Berlin, dnia 21.04.2004
r. – firma Toll Collect GmbH pomyślnie zakończyła dokładny test urządzeń
pokładowych (OBU), wykorzystywanych w automatycznym systemie poboru myta. W
okresie ośmiu tygodni przedsiębiorstwo przetestowało na niemieckich autostradach
w rzeczywistych warunkach użytkowania 1.270 urządzeń zamontowanych w
ciężarówkach różnych producentów.
W wyniku testu niecałe
3 % urządzeń zamontowanych w pojazdach wykazywało błędy w oprogramowaniu (2 %)
lub usterki związane ze sprzętem zewnętrznym (1 %). Przyczyny błędów w
oprogramowaniu są już ustalone i zostaną usunięte przed uruchomieniem systemu
poboru myta. Każde wznowione oprogramowanie może zostać automatycznie przesłane
drogą radiową przez tzw. interfejs powietrzny do urządzeń zamontowanych w
pojazdach bez spowodowania zakłóceń podczas jazdy ciężarówki. Do źródeł usterek
związanych ze sprzętem zewnętrznym zaliczają się m.in. pęknięcia kabli lub
defekty mechaniczne, np. odłamane zamocowania lub anteny.
„Dzięki przeprowadzeniu
testu, potwierdzającego działanie urządzeń pokładowych, osiągnęliśmy ważny cel
etapowy.” – powiedział Roland Schell, dyrektor ds. logistyki firmy Toll Collect
GmbH. „Teraz musimy pokazać również, że całość systemu jest sprawna.
Użytkownicy, którzy decydują się na szybki montaż urządzeń pokładowych, oczekują
od nas dowodów potwierdzających sprawność systemu.” Do rozpoczęcia poboru myta w
dniu 1 stycznia 2005 r. w pojazdach ma być zamontowanych 500.000 jednostek OBU.
Po przeprowadzeniu
testu jednostek OBU z pomyślnym rezultatem firma Toll Collect zmierza do
kolejnego celu etapowego. W maju 40 pojazdów transportu drogowego zostanie
wykorzystanych do zademonstrowania działania całości systemu i będzie
obserwowanych w regularnym ruchu spedycyjnym. Podczas tego etapu przeprowadzone
zostaną wszelkie operacje – począwszy od rejestracji przedsiębiorstwa u
operatora, poprzez montaż jednostki OBU, aż po wysłanie przewoźnikowi faktury.
Pod hasłem „system jest
już w drodze” 40 ciężarówek przez dwa tygodnie będzie poruszać się po
niemieckich drogach. Druga osoba obok kierowcy będzie protokołowała wszystkie
jazdy na terenie Niemiec jak również przejazdy samochodów ciężarowych przez
granice do krajów ościennych. Protokół z dokonanych obserwacji będzie służył do
kontroli danych rozliczeniowych w automatycznym systemie poboru myta.
Do udziału w tej akcji
spedycje zostały zaproszone przez BGL (Federalny Związek Transportu Towarowego,
Logistyki i Usuwania Odpadów), DSLV (Niemiecki Związek Spedycji i Logistyki),
B.W.V. (Federalny Związek Transportu Zakładowego i Przewozu Ładunków) oraz AMÖ
(Federalny Związek Spedycji Mebli).
23.03.04 | Ruszyły przygotowania do wymiany urządzeń pokładowych
Firma
Toll Collect GmbH rozpoczęła przygotowania do zapowiedzianej
wymiany urządzeń pokładowych (OBU). Pod koniec marca wszystkie
120.000 urządzeń, które do tej pory zostało zamontowanych w
ciężarówkach, ulegnie planowanemu odłączeniu na skutek
automatycznej dezaktywacji modułów komórkowych GSM. Będzie to
pierwszym krokiem do wymiany urządzeń pokładowych na urządzenia z
nowym oprogramowaniem.
W wyniku
odłączenia jednostek OBU na wyświetlaczach mogą w pojedynczych
przypadkach pojawić się komunikaty o błędach, co jednak nie będzie
miało większego znaczenia. Wizyta w warsztacie nie będzie zatem
konieczna – przewoźnik czy też kierowca ciężarówki nie będzie
musiał podejmować żadnych działań. Urządzenie pokładowe pozostanie
w pojeździe aż do chwili dokonania wymiany. O wymianie urządzeń
pokładowych użytkownicy zostaną w porę poinformowani przez
partnerów serwisowych.
16.03.04 I Nowe kierownictwo firmy Toll Collect
Berlin, dn. 16 marca
2004 r. – Konrad F. Reiss, członek zarządu firmy Deutsche Telekom AG i osoba
odpowiedzialna za filar koncernu T-Systems International, przejmuje
przewodnictwo w Komisji Wspólników ds. Kierowania Przedsiębiorstwem Toll Collect
GmbH ze skutkiem natychmiastowym. Dr Peter Mihatsch – dotychczasowy
przewodniczący Komitetu Doradczego (Advisory Council) – będzie wchodził w skład
tej komisji. „W ciągu ostatnich tygodni i miesięcy doskonale wykonywał on swoją
pracę i przyczynił się do tego, że publiczność i niemiecki rząd ponownie nabrali
zaufania do systemu Toll Collect. Cieszę się, że dalej będzie z nami
współpracował.” – powiedział Konrad F. Reiss, wyrażając podziękowania dr
Peterowi Mihatschowi w imieniu wszystkich członków konsorcjum.
Z natychmiastowym
skutkiem nastąpi również ponowna obsada stanowisk w zarządzie Toll Collect GmbH.
Wszystko za sprawą decyzji podjętej przez partnerów konsorcjum: DaimlerChrysler
Services, Deutsche Telekom i Cofiroute. Ponadto partnerzy uzgodnili, że firma
Telekom obejmie operatywne kierownictwo. Christoph M. Bellmer zostanie
przewodniczącym zarządu. Do tej pory Bellmer kierował jako członek Komitetu
Wykonawczego (Executive Board) dziedziną działalności gospodarczej Public &
Healthcare w firmie T-Systems. Bellmer rezygnuje ze swojej funkcji kierowniczej
w firmie T-Systems.
Nowy zespół kierowniczy
firmy Toll Collect przedstawia się w sposób następujący:
Christoph M. Bellmer
przejmuje jako Chief Executive Officer (CEO) kierownictwo operatora systemu
poboru myta z natychmiastowym skutkiem.
Zvezdana Seeger
przystępuje do zarządu i obejmuje nowo stworzone stanowisko kierownicze Chief
Information Officer (CIO). Będzie tam odpowiedzialna za eksploatację i rozwój
technologiczny. Wcześniej Seeger również pracowała w T-Systems.
Roland Schell obejmuje
nowo powstałe stanowisko Chief Logistic Officer (CLO). Będzie on głównie
odpowiedzialny za logistykę w zakresie dystrybucji urządzeń pokładowych do
naliczania myta i sprawy organizacyjne w ramach współpracy z partnerami
serwisowymi. Schell pracował wcześniej w firmie Mercedes-Benz.
Jens Pohl obejmuje
stanowisko Chief Procurement Officer (CPO) w Dziale Zakupów i jest
odpowiedzialny za zarządzanie dostawcami. Pohl występuje z firmy DaimlerChrysler
i podejmuje zatrudnienie w Toll Collect.
Hanns-Karsten Kirchmann
pozostaje na stanowisku Chief Financial Officer (CFO).
Alain Estiot będzie
dalej odpowiedzialny za zarządzanie jakością i pozostanie na stanowisku Chief
Quality Officer (CQO).
Klaus Hummel wystąpi z
zarządu, lecz nadal będzie do dyspozycji firmy Toll Collect GmbH.
Dotychczasowi
zarządzający przedsiębiorstwem – Hans-Burghardt Ziermann i dr Rainer Scholz – z
własnej inicjatywy zrezygnowali ze swoich funkcji, by umożliwić partnerom
konsorcjum realizację planów restrukturyzacyjnych w przedsiębiorstwie Toll
Collect. Partnerzy konsorcjum dziękują im za ich wkład i zaangażowanie.
01.03.04 | Porozumienie z niemieckim rządem – firma Toll Collect chce pomyślnie zakończyć projekt budowy systemu poboru myta
Firma
Toll Collect GmbH będzie kontynuować prace nad budową systemu
poboru myta za przejazd samochodów ciężarowych. Niemiecki rząd
i konsorcjum Toll Collect, będące operatorem systemu, doszli do
porozumienia w sprawie dalszej współpracy. Jednocześnie
partnerzy konsorcjów opracowali nowe zasady kooperacji. Według
nich operatywne kierowanie firmą Toll Collect zostanie powierzone
Deutsche Telekom. Córka-spółka T-Systems, należąca do firmy
Deutsche Telekom, przejmie jako generalny wykonawca odpowiedzialność
za główne części składowe systemu. Odpowiedzialność za
techniczną koordynację projektu, przewidującego opracowanie
oprogramowania do jednostek OBU w wersji 2.0, przejmie Siemens.
Po
zaawansowanych rozmowach o decydującym znaczeniu w Federalnym Urzędzie
Kanclerskim wczoraj wieczorem odbyło się wspólne spotkanie
Kanclerza Niemiec Gerharda Schrödera i przewodniczących zarządu
firm Deutsche Telekom – Kai-Uwe Ricke, DaimlerChrysler – Jürgen
Schrempp i Cofiroute – Dario d’Annunzio z prasą w celu ogłoszenia
wyników rozmów. „Chcemy pomyślnie zakończyć projekt budowy
systemu poboru myta. Osiągnięcie zamierzonego celu leży zarówno
w interesie przedsiębiorstw jak również w interesie Niemiec”
– powiedział Kai-Uwe Ricke. Jürgen Schrempp podkreślił:
„Teraz myśleć należy konstruktywnie. Trzeba wykorzystać
wielkie szanse i perspektywy wynikające z projektu.”
Dzięki
oprogramowaniu w wersji 1.0, zainstalowanemu w urządzeniach pokładowych,
pobór myta będzie mógł rozpocząć się najpóźniej od 1
stycznia 2005 r. Oprogramowanie w ostatecznej wersji 2.0 będzie
stosowane w jednostkach OBU od 1 stycznia 2006 r.
23.02.04 | System poboru myta już opracowany
Berlin 23.02.04 r. – Hans-Burghardt Ziermann, Rzecznik Kierownictwa Spółki Toll Collect, wyraźnie zaznaczył w rozmowach z dziennikarzami, że przedsiębiorstwo Toll Collect nie złoży broni i „nie odda z rąk ani długopisów ani śrubokrętów”. Nie stanie się tak nawet po ogłoszeniu wypowiedzenia umowy przez Federalny Urząd Transportu Towarowego (BAG). „Prace nad projektem wciąż trwają. Wszelkie opóźnienia miałyby fatalne skutki, ponieważ zakładamy, że między konsorcjum a niemieckim ministrem infrastruktury Stolpe dojdzie do porozumienia” – powiedział Ziermann gazecie „Bild am Sonntag”. „W maju przetestujemy najpierw cały szereg funkcji systemu poboru myta. Na początku jesieni prawdopodobnie nastąpi już dwumiesięczna próba uruchomienia systemu, podczas której system zostanie przetestowany przez biegłego. Test ten będzie wówczas podstawą otrzymania tymczasowego świadectwa homologacyjnego. ”Głównym celem operatora Toll Collect pozostaje zachowanie terminów w przedstawionym harmonogramie, przewidującym poszczególne etapy wprowadzenia systemu poboru myta za przejazd ciężarówek. Chodzi tu nie tylko o wypełnienie umownych zobowiązań: „Chcemy pomyślnie zakończyć projekt budowy systemu poboru myta i pod koniec 2004 r. rozpocząć pobór opłat drogowych” – powiedział Ziermann gazecie „Deutsche Verkehrszeitung”. Rzecznik Kierownictwa Spółki Toll Collect odpowiedział także na list czytelnika „Berliner Tagesspiegel”. Ziermann oświadczył: „System poboru myta za przejazd ciężarówek powyżej 12 ton jest już opracowany. Teraz trzeba zweryfikować całość zintegrowanego systemu. Oznacza to, że trzeba przetestować sprzęt, oprogramowanie jak również zachodzące w całym systemie procesy. Z technicznego punktu widzenia jesteśmy na najlepszej drodze – potwierdzają to również wypowiedzi naszego zleceniodawcy.”
09.02.04 I TollCollect przedstawia harmonogram
Konsorcjum
Toll Collect przedstawiło niemieckiemu rządowi propozycję
harmonogramu przewidującego dalszą budowę systemu poboru myta
za przejazd ciężkich pojazdów użytkowych w Niemczech, opartego
na technologii satelitarnej.
Harmonogram
ten przewiduje, iż pobór myta w Niemczech będzie mógł rozpocząć
się najpóźniej dnia 31.12.2004 r. System Toll Collect będzie
oferował wówczas kierowcom ciężarówek i przedsiębiorstwom
transportowym trzy możliwości wnoszenia myta:
•
automatyczne naliczanie myta za pomocą urządzenia pokładowego
(OBU),
• ręczny
wykup myta przy jednym z 3.500 terminali poboru myta,
• ręczny
wykup myta za pośrednictwem Internetu.
W celu
uniknięcia czasochłonnego sprawdzania funkcjonalności
zamontowanych już urządzeń pokładowych, powinny one zostać
wymienione jeszcze wiosną bieżącego roku na przedwstępnie
spersonalizowane jednostki OBU tego samego typu. Ich wymiana
odbywa się bez biurokratycznych przeszkód w autoryzowanych
serwisach lub też bezpośrednio w przedsiębiorstwach
transportowych. Głównym celem jest zorganizowanie wymiany
jednostek w taki sposób, aby związane z tym czynności wymagały
od kierowców i przewoźników jak najmniejszego nakładu czasu i
pracy.
Obecnie
firma Toll Collect prowadzi rozmowy z reprezentantami interesów
autoryzowanych warsztatów serwisowych i przedsiębiorstw
spedycyjnych, by wypracować zadawalające dla wszystkich rozwiązanie.
W ich kręgu omawiane są również możliwości finansowego
zharmonizowania interesów poszczególnych przedstawicieli.
Do końca
2004 r. wszystkie samochody ciężarowe, które są wyposażone w
jednostkę OBU, mają dysponować nową wersją oprogramowania
1.0. Oprogramowanie to zawiera cyfrową mapę sieci dróg podlegających
opłacie jak również stałe parametry dotyczące opłat
drogowych. Aktualizacja mapy i parametrów opłat za pośrednictwem
tzw. interfejsu powietrznego (sieci komórkowej GSM) nie będzie
na razie jeszcze możliwa.
14.10.03
| Powołani nowi kierownicy
Berlin/Bonn
– Udziałowcy Toll Collect podjęli ważkie decyzje na temat
przyszłej organizacji przedsiębiorstwa i w ślad za tym idące
decyzje personalne. Tym samym przygotowano grunt pod przekształcenie
Toll Collect z dotychczasowej spółki projektowej w spółkę-operatora
elektronicznego systemu pobierania myta dla pojazdów ciężarowych.
Tak
więc dr Peter Mihatsch, ekspert o międzynarodowej renomie w
dziedzinie sieci informacji i sieci telekomunikacyjnych, zostaje
od zaraz członkiem Advisory Council (rady doradczej) Toll Collect, aby odgrywać tam aktywną, dominującą rolę. Dr
Mihatsch przejmie przewodnictwo nad tym gremium od dra Klaus
Mangold 16 grudnia br. Dr Mangold natomiast zgodnie z dobiegającym
końca kontraktem ustąpi wówczas z zarządu DaimlerChrysler AG
oraz zakończy swoją działalność jako przewodniczący zarządu
DaimlerChrysler Services.
Jürgen
Mohilo, odpowiedzialny za sprawy personalne oraz sektor IT członek
zarządu DaimlerChrysler Services, zostaje z dniem 16 grudnia br.
powołany na stanowisko członka Advisory Council Toll Collect.
Od
16 grudnia 2003 r. do Advisory Council Toll Collect należeć będą
dotychczasowi członkowie Josef Brauner i dr Ralph Rentschler z
Deutsche Telekom, Bodo Uebber i Jürgen Mohilo z DaimlerChrysler
Services, Dario d’Annunzio i Gerard Charpentier z Cofiroute oraz
dr Peter Mihatsch jako przewodniczący.
Advisory
Council podjął następujące decyzje odnośnie nowego
kierownictwa Toll Collect :
Hans-Burghardt
Ziermann - Chief Operating Officer (COO) – jest także
rzecznikiem kierownictwa firmy, którego członkiem jest od
stycznia 2003 r. Od zaraz obejmuje on kierowanie przedsiębiorstwem.
Dr
Rainer Scholz został mianowany Chief Technical Officer (CTO). Od
początku prac nad projektem elektronicznego pobierania myta
ponosi on zań współodpowiedzialność.
Hans
Karsten Kirchmann, obecnie w Deutsche Telekom AG kierujący sekcją
Investment Consulting w dziale głównym - Merger &
Acquisitions, przejmie od powracającego do Telekom AG Dietera Häkesa
obowiązki Chief Financial Officer (CFO).
Alain
Estiot pozostaje odpowiedzialny za sprawy jakości.
Dr
Michael Rummel, członek kierownictwa Toll Collect GmbH, który
znacznie przyczynił się do powstania projektu elektronicznego
pobierania myta, ustępuje ze stanowiska.
Advisory
Council Toll Collect żywi przeświadczenie, że poprzez przejście
Toll Collect GmbH z fazy projektowej do eksploatacyjnej oraz
wzmocnienie jego kierownictwa położono fundamenty pod pomyślny
start próbnej eksploatacji systemu.
07.10.03 | Ujawnienie umowy z operatorem
Aby umożliwić członkom komisji transportowej i budżetowej niemieckiego
parlamentu wyrobienie sobie obiektywnego, a przede wszystkim prawdziwego obrazu
umowy między ministerstwem transportu bądź Federalnym Urzędem Transportu
Towarowego (BAG) a Toll Collect GmbH o eksploatacji systemu pobierania myta,
konsorcjum Toll Collect zaproponowało ministrowi Stolpe w czwartek, 16 października,
natychmiastowe udostępnienie całości umowy - 17 tys. stron –do wglądu obu
komisjom parlamentarnym.
W
obliczu publicznego rozpowszechnienia wielu nieprawdziwych i bezsensownych
twierdzeń udziałowcy Toll Collect pragną przyczynić się do tego, aby
podstawą ocen stała się rzeczywista treść zawartej umowy. Ujawnienie umowy
wykaże przede wszystkim, że jasno normuje ona wszelkie kwestie dotyczące
odpowiedzialności i odszkodowań, kar umownych i przyczyn rozwiązania umowy.
Poprzez
tę decyzję konsorcjum chce zademonstrować, że jego wiarygodność jest
niepodważalna i kategorycznie zaprzecza twierdzeniom, jakoby dotychczas miało
blokować ujawnienie umowy.
07.10.03
| Termin pobierania myta ulega przesunieciu
Berlin – W związku z opóźnieniem
projektu – rozpoczęcia próbnej eksploatacji nowego systemu pobierania myta
dla pojazdów ciężarowych - o okres do 2 miesięcy, zebranie niezbędnych doświadczeń
i analiz funkcjonowania systemu będzie możliwe dopiero pod koniec tego roku.
Decyzja należy do Federalnego Urzędu Transportu Towarowego (BAG) i zostanie
podjęta po zakończeniu fazy próbnej eksploatacji, na podstawie uzyskanych w
trakcie jej trwania doświadczeń oraz niezależnej ekspertyzy i po udzieleniu
tymczasowego zezwolenia.
Wynika to wyraźnie z wypowiedzi dra Klaus Mangold,
prezesa zarządu DaimlerChrysler Services, Josef Brauner, członka zarządu
Deutsche Telekom i Dario d´Annunzio, prezesa zarządu Cofiroute S.A. na
wtorkowej (7.10.) konferencji prasowej w Berlinie.
Dr Klaus Mangold powiedział: „Jakość musi mieć
pierwszeństwo przed szybkością. Naszym celem jest zapewnienie startu możliwie
wolnego od zakłóceń. Osiągnąć to możemy wyłącznie wspólnymi siłami.
Najpierw jednak nowy system pobierania myta musi zdać egzamin praktyczny.
Wszyscy pracujący nad projektem potrzebują czasu na uczynienie systemu
stabilnym.” Dr Mangold stwierdził też wyraźnie: „Oczywiście jesteśmy w
stałym kontakcie z branżą spedycyjną, otwarcie dyskutujemy nad wszystkimi
kwestiami i wspólnie szukamy rozwiązań. Tę politykę będziemy kontynuować,
ponieważ spedytorzy są naszymi partnerami, a my ich.”
Dr Mangold otwarcie przyznał w imieniu konsorcjum i
Toll Collect, że realizacja projektu i budowa systemu napotykają na trudności:
„Organizacje zaangażowane w ten projekt nie doceniły wymogów czasowych tego
niezwykle złożonego systemu w ich całościowym wymiarze. Wyciągamy z tego
obecnie konsekwencje. Ramy czasowe zostały zakreślone zdecydowanie zbyt wąsko
jak na ten poziom technicznej złożoności. Dopiero przy koordynowaniu poszczególnych
technologii w jedną całość okazało się, gdzie leżą trudności. Nie jest
tak, że przeceniliśmy nasze umiejętności, rzecz w tym, że nie doceniliśmy
wymiaru czasowego projektu.”
Toll Collect miał na skonstruowanie elektronicznego
systemu pobierania opłat zaledwie 11 miesięcy. Pierwotnie operator zakładał
co najmniej 15 miesięcy. Josef Brauner: „Do opóźnienia projektu przyczyniły
się też spory prawne towarzyszące przydzielaniu zleceń. Już w grudniu 2001
r. zakończono petraktacje z rządem federalnym dotyczące wyłonienia operatora
systemu. Dopiero we wrześniu 2002 r., po rozstrzygnięciu udziału w projekcie
ubiegającej się także o prawo eksploatacji firmy AGES, Toll Collect otrzymał
oficjalne zlecenie. Pomimo to sprawa włączenia AGES do projektu, które nastąpiło
na życzenie rządu federalnego, pragnącego uniknąć dalszej zwłoki,
przysporzyła nowych problemów. Po skonkretyzowaniu współpracy okazało się,
że połączenie systemów Toll Collect i AGES wiąże się z dodatkowymi, niemałymi
kosztami. Dużo cennego czasu upłynęło przede wszystkim na skomplikowanym
dopasowywaniu oprogramowań.”
Z wielorakich przyczyn nie zdołano dotrzymać
pierwotnego terminu rozpoczęcia eksploatacji systemu – 31.8. br. Osiągnięto
jednak już sporo: „Do początku tego tygodnia wyprodukowano nie – jak zakładał
plan – 150 tys., a 350 tys. urządzeń pokładowych (on-board units) i
zamontowano 210 tys. Istnieje już 146 bramek kontrolnych, zainstalowano też
3,3 tys. terminali poboru myta. Gotowy jest zarówno system ręcznego
naliczania, jak i system naliczania za pośrednictwem internetu. Współdziałanie
sprzętu i oprogramowania poprawia się z dnia na dzień. Pierwsze połączenie
wszystkich komponentów systemu przed paroma dniami potwierdza, że w realizacji
projektu dokonano wyraźnego postępu.” Toll Collect będzie w dalszym ciągu
robić wszystko, aby jak najprędzej doprowadzić system pobierania myta do
stanu gotowości. „Jeszcze bardziej zwiększymy nasze wysiłki, lecz nie ma
mowy o jakichkolwiek kompromisach kosztem jakości systemu. Nad tym czuwać będzie
zwłaszcza odpowiedzialny za całość Federalny Urząd Transportu Towarowego,
który sygnał do rozpoczęcia komercyjnej eksploatacji systemu da dopiero po
dokonaniu wnikliwej kontroli.”
Z zagranicy napływa wiele zapytań dotyczących możliwości
współpracy w zakresie elektronicznego systemu pobierania myta. Dario
d‘Annunzio: „Opóźnienie startu traktowane jest znacznie spokojniej poza
granicami Niemiec niż u nas. Jesteśmy zdania, że nasz system może stać się
hitem eksportowym. W toczących się publicznych dyskusjach często pomija się
fakt, że system Toll Collect stanowi technologiczne rozwiązanie na miarę
przyszłości – standard dla przyszłych systemów pobierania myta, także
tych współdziałających z sondą Galileo.”
01.09.03 | Ruszyła bezpłatna faza próbna systemu poboru myta
Berlin
– Ruszyła już bezpłatna faza próbna nowego systemu poboru myta w
Niemczech. „System pracuje stabilnie, nawet jeśli poszczególne komponenty
systemu nie zawsze jeszcze współdziałają poprawnie” – potwierdził dr
Michael Rummel, dyrektor naczelny firmy Toll Collect w poniedziałek w Berlinie.
„Intensywnie wykorzystamy fazę próbną, aby zestroić poszczególne elementy
całego systemu i zapewnić jego gładkie funkcjonowanie.”
Pierwszym
kierowcom ciężarówek udało się w nocy z niedzieli na poniedziałek jak również
1 września 2003 rano dokonać zaksięgowania w systemie. Do godziny 11.00
zliczyliśmy 1.500 próbnych wykupów myta przy terminalach oraz ponad 300 zapisów
księgowych dokonanych przez Internet. Już 30.000 urządzeń pokładowych –
zwanych On Board Unit – uzyskało aktywację w systemie. Lotni pracownicy,
udzielający kierowcom informacji w zajazdach, na placach postoju ciężarówek
i przejściach granicznych, potwierdzają prawdziwy popyt i wielkie
zainteresowanie ze strony kierowców ciężarówek.
Dopóki
wszystkie komponenty systemu nie zostały jeszcze ze sobą zsynchronizowane, może
dojść w pojedynczych wypadkach do błędnych wskazań na wyświetlaczu urządzeń
pokładowych. Zmieni się to jednak w przeciągu następnych dni, m.in. dzięki
uruchomieniu aktualnego modułu obliczającego przebieg trasy.
31.07.03 | Bezpłatna faza próbna
Berlin: Firma Toll Collect pochwala decyzję Niemieckiego
Ministerstwa Komunikacji w sprawie wprowadzenia bezpłatnej fazy próbnej do
dnia 2 listopada z myślą o tym, aby zapoczątkowanie elektronicznego poboru
myta przebiegało bez komplikacji oraz w sposób szczególnie przyjazny dla użytkownika.
„Doskonale rozumiemy, czego obawiają się przewoźnicy. Spedytorzy i kierowcy
będą teraz mogli spokojnie przyzwyczaić się do nowego systemu, który będzie
funkcjonował już w dniu 31.08.2003, oraz będą mogli zapoznać się
intensywnie z jego techniką” – mówił dr Michael Rummel, kierownik
projektu i członek zarządu firmy Toll Collect, w czwartek, 31.07.2003, w
Berlinie.
Dzięki
decyzji Niemieckiego Ministerstwa Komunikacji, która została podjęta wspólnie
z firmą Toll Collect, wszyscy uczestnicy – rząd RFN, Komisja Europejska,
Spedycje i ich związki oraz kierowcy – będą mieli wielką okazję dążyć
do wspólnego celu i uwieńczyć nowy, inspirujący system powodzeniem oraz
wyznaczyć w ten sposób ważny standard w Europie. „Wspólnym celem jest to,
aby już na samym początku wyposażyć jak najwięcej pojazdów z kraju i
zagranicy w tą szczególnie wygodną i komfortową technikę” – mówił
Michael Rummel. Ważne jest również, żeby 50.000 istniejących w Europie
spedycji zarejestrowało się i wyposażyło swoje pojazdy w urządzenia pokładowe,
tzw. „On-Board-Units” (OBU).
Popyt
na urządzenia pokładowe przekroczył wszelkie oczekiwania. Nie oczekiwaliśmy,
że nasza technika będzie cieszyła się tak wielkim zainteresowaniem, a szczególnie
po wezwaniach do bojkotu ze strony związków przewoźników. Podczas fazy próbnej
firma Toll Collect będzie dalej intensywnie udostępniała i montowała urządzenia
OBU. W tej chwili produkuje się codziennie 6.000 urządzeń OBU, zaś 3.000
instaluje się w 1.800 autoryzowanych warsztatach w Niemczech i poza granicami
Niemiec. Zamiast 150.000 urządzeń OBU, które miały zostać wydane początkowo,
wydamy do listopada 450.000 urządzeń. Dzięki temu zapewniamy znacznie lepszy
początek i wystarczającą ilość urządzeń pokładowych. „Oczekujemy, że
do lata przyszłego roku 70 % poboru myta będzie rozliczane za pomocą urządzeń
pokładowych, 20 % przez Internet, a 10 % za pomocą stacjonarnych terminali”
– mówił Michael Rummel.
Firma
Toll Collect podejmie w okresie trwania bezpłatnej fazy próbnej dodatkowe
kroki mające na celu informowanie i wspieranie spedytorów i kierowców.
Mobilni pracownicy firmy Toll Collect będą udzielać porady i szkolić kierowców
w zakresie obsługi stacjonarnych terminali poboru myta w zajazdach, na placach
postoju samochodów, a szczególnie w strefach nadgranicznych.